Bel ons: +31 599483020

Nieuws

Wijzigingen Verkoop team

Onze collega, Bert de Vries, heeft per 1 juli jongstleden onze organisatie verlaten. Na ruim 18 jaar werkzaam te zijn geweest als accountmanager bij Scholte Metaal heeft hij de keuze gemaakt om voor zichzelf de tijd te nemen om uit te kijken naar een nieuwe stap in zijn carrière. 
 
Graag stellen wij u daarom voor aan onze verkoper Lars Zandvliet. Lars is sinds eind 2017 bij ons in dienst en is te bereiken via l.zandvliet@scholte-metaal.nl en + 31 (0)6 1360 7590.
 
Het verkoopteam bestaat nu uit de volgende personen:
Lars Zandvliet              Verkoop buitendienst
Roderick Braams         Verkoop binnendienst
Maaike Kooistra           Verkoop en marktonderzoek
 
Mocht u hierover nog vragen hebben of een productaanvraag willen doen kunt u contact opnemen met Lars of via sales@scholte-metaal.nl en + 31 (0) 599 483020. 
 
Afdeling Verkoop
Scholte Metaal




Altijd op zoek naar nieuwe markten

Wij van Scholte Metaalbewerking zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen in de markt. Opslag- en transportmiddelen worden immers breed ingezet in de (internationale) markt. Het is dus aan ons om uit te zoeken waar deze afnemers zich bevinden en wat voor opslag- en transportmiddelen er worden ingezet. Natuurlijk melden zich klanten via de website maar om een beeld te krijgen van de branche waar een klant zich in bevind is onderzoek nodig. Wij bieden afstudeer plaatsen aan voor marketing studenten die voor ons buitenlandse markten in beeld brengen. Wat deze studenten doen is voor een bepaald product uit ons leveringsprogramma per land een uitgebreide analyse maken.

Internationaal zakendoen
 
Zouden bedrijven in Frankrijk ook geïnteresseerd zijn in de oplossingen die Scholte Metaal biedt?
Dit was één van de vragen die gesteld werden begin september 2017, aan het begin van mijn exportonderzoek voor Scholte Metaal. Mijn naam is Paul Hulzentop, 4e-jaarsstudent International Business and Languages aan de Hanzehogeschool Groningen. Scholte Metaal heeft mij de kans gegeven om de exportmogelijkheden in Frankrijk te onderzoek voor de transport- en opslagmiddelen die het bedrijf biedt. Hiervoor ben ik in contact getreden met Franse afnemers en andere stakeholders in de markt. Ik hoop dat ik met de resultaten en het advies Scholte Metaal help bij het invullen van de exportdoelstellingen.

De opdracht van Paul is inmiddels bijna afgerond en wij zijn dan ook benieuwd naar de resultaten.

Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Wytske Postma.
Ik ben vierdejaars student aan de opleiding International Business and Languages. Deze studie volg ik aan de Hanzehogeschool in Groningen. 

Als onderdeel van mijn studie schrijf ik op dit moment een scriptie waarbij ik onderzoek doe voor het bedrijf Scholte Metaal. Mijn onderzoek bevat een advies voor eventuele export naar handelsland Spanje.

Hierbij kijk ik voor Scholte Metaal wat hun mogelijkheden zijn om dolly’s op de Spaanse markt af te zetten en vanuit welke branches eventueel interesse is voor dit product. Ik voer dit onderzoek uit omdat het bedrijf Scholte Metaal graag wil weten in welke landen mogelijkheden liggen voor ze, zodat Scholte Metaal de omzetdoelstelling voor de toekomst kan veilig stellen. 

Tijdens mijn onderzoek kijk ik naar verschillende branches en potentiele afnemersgroepen in Spanje. Daarbij onderzoek ik ook het huidige handelsklimaat in Spanje en schrijf ik een advies over hoe de Spaanse markt het beste kan worden benaderd. 

Ik hoop met mijn onderzoek een bijdrage te kunnen leveren aan de export ambitie van Scholte Metaal.

Wytske is inmiddels afgestudeerd en wij willen bij deze zowel Wytse als Paul hartelijk bedanken voor hun bijdrage en we wensen ze veel succes met hun carrière. 




Kennis uitgerold: de kaasbox

Kaas op brood of misschien wel zelfs uit het vuistje. De meeste mensen kunnen een lekker stukje kaas erg waarderen. Maar wat gebeurt er met de kaas, nadat het gepekelde stremsel zijn kunststof jasje heeft gekregen? Het antwoord is rijpen. Dit rijpen wordt veelal in kaasboxen gedaan. 

KaasboxKaasboxen zijn er in vele soorten en maten. De maatvoering hangt af van de klantwensen. Liggen de kazen bij een kleine producent (bijvoorbeeld een boerderij met eigen productie) dan zal de kaas op een plank liggen waar de boer makkelijk bij kan. Wordt er in grotere aantallen geproduceerd, dan worden frames gebruikt waar meerdere kazen naast en achter elkaar liggen.

In Nederland zijn er veel geautomatiseerde lijnen. Nederland is hier erg vooruitstrevend in, maar langzamerhand gaan meer en meer buitenlandse bedrijven dit soort automatische lijnen installeren.
 
Na de gewenste rijpingsperiode wordt de kaas uit de stelling gehaald. 
Er zijn diverse mogelijkheden om een kaasbox te vervoeren, bijvoorbeeld een heftruck of via pallettruck.

De kaasbox zelf is vaak van staal. Het kokerframe wordt voorzien van plankdragers, ook gemaakt van staal. Plankdragers kunnen in roestvaststaal hoekprofiel uitgevoerd worden. Bij intensief gebruik zou het zink namelijk af kunnen slijten. Daarnaast zijn de schoongemaakte planken ook nog vochtig en zou de combinatie van onbeschermd staal en vocht voor corrosie kunnen zorgen. Zie ook een eerder geschreven artikel van collega Jean-Paul voor meer informatie over corrosie. Hierin staat duidelijk beschreven wat het is en wat het allemaal doet.

De stalen box wordt uiteraard nog verzinkt, dit om het staal tegen corrosie te beschermen. Bij automatische lijnen is het van groot belang dat de box binnen de gestelde toleranties blijft. Ten eerste omdat ze in de lijnen moeten kunnen functioneren en ten tweede omdat dit soort boxen vaak gestapeld wordt. Het is dan van groot belang dat de stapel niet scheef komt te staan en eventueel omvalt, met alle gevolgen van dien.

Het recht en haaks houden van grote boxen is het moeilijkst. Tijdens het lassen wordt er veel warmte (ca 1600°C) in het materiaal gebracht, waardoor spanning zich gaat verdelen. Dit wordt nog een keer extra gevoed door het verzinkproces (ca 450°C). Het resultaat is dan dat het frame krom trekt. Bij Scholte Metaal lossen we dit op door bepaalde delen van een kaasbox onder voorspanning te produceren. We maken speciale lasmallen met de voorspanning er in. Door de ingebrachte warmte en de juiste kromming komt er een recht product uit de mal. Door de jarenlange ervaring en speciale partners waar we mee samen werken, weten we wat er gebeurt en kunnen we hier grotendeels rekening mee houden.

Als laatste stap controleren we de maatvoering en richten we de box waar nodig nog na. Zo weten we zeker dat de klant krijgt wat hij nodig heeft. En dit is onze toegevoegde waarde, zeker bij de grote aantallen die er bij dit soort investeringen komt kijken.

Bij Scholte Metaal zijn we gespecialiseerd in klantspecifieke vraagstukken die we ombuigen tot een advies op maat. We kijken samen met de gebruiker verder om tot de juiste oplossing te komen. Op onze website is meer informatie over andere producten te vinden. Contact opnemen mag altijd via sales@scholte-metaal.nl of telefonisch 0599-483 020.




MEI 2017 - De rolcontainer

Jean-Paul is sinds februari onze nieuwe vertegenwoordiger. Hij heeft als filosofie dat je dingen op een Jip en Janneke manier moet kunnen uitleggen. In zijn eerste blog bekijkt hij de rolcontainer en legt uit waarom bepaalde dingen zijn, zoals ze zijn.

Kennis uitgerold: de rolcontainer

 De meeste van ons kennen de rolcontainer wel, die bij een strandtent of restaurant wordt gebruikt. Een vrachtwagen rijdt voor, de laadklep komt naar beneden en dozen met lekkernijen staan te wachten om in de keuken verder bereid te worden. 

 

Een rolcontainer heeft als doel om goederen gemakkelijk en onbeschadigd op het punt van bestemming te brengen. Simpel toch!? Ik ben er in mijn eerste maand bij Scholte Metaal achter gekomen dat dit ogenschijnlijk simpele product, mooie uitdagingen met zich meebrengt. In dit blog zal ik de opbouw van een rolcontainer en de achterliggende gedachten en keuzes uitdiepen.

De rolcontainer is een vervoersmiddel op wielen en wordt veelal gebruikt door horecagroothandels. Maar ook andere branches gebruiken dit mooie product. Denk ook bijvoorbeeld aan de groenteveiling, pakketdiensten en wasserijen. De goederen staan op een dek en hekken zorgen er voor dat de lading kan blijven staan. We kunnen de rolcontainer dan ook onder verdelen in 3 hoofdelementen te weten: hekken, dek en wielen. 

Het hek is opgebouwd uit stalen buis en strip die gebogen, gelast en verzinkt wordt. De 2 zijhekken zijn meestal voorzien van verstevigingsstrippen, die ook meteen gebruikt kunnen worden om legborden op te plaatsen. In sommige uitvoeringen worden deze strippen vervangen door gaas. Op deze manier kan een rolcontainer door middel van legborden meteen opgedeeld worden in meerdere etages, zodat er zo veel mogelijk ruimte in een RC gebruikt kan worden. Ander voordeel is dat de rolcontainer meer stijfheid krijgt. Klem- of textielbanden zorgen er op hun beurt weer voor dat de lading er niet zomaar uit kan vallen. De werkhoogte van de hekken is normaal gesproken 1500mm en 1700mm. Andere hoogtes zijn mogelijk, maar moeten wel speciaal gemaakt worden.

Naast de 2 zijhekken kan er ook nog aan de voor- en achterzijde een hek geplaatst worden. Afhankelijk van het gebruiksdoel kan dit makkelijk zijn. Bij Scholte metaal maken we hier 2 varianten voor. Het standaard inplaatshek (op de tekening rechts te zien), dat tussen de 2 zijhekken in komt en een achterhek (op de tekening links te zien). Deze laatste variant heeft als voordeel dat deze net achter de zijhekken terecht komt. Hierdoor ontstaat iets meer vervoersruimte op het dek, maar blijft wel binnen het oppervlak van de buitenmaten. 

 

Het dek is standaard in verschillende materialen te krijgen: hout, kunststof en staal. Houten dekken hebben als voordeel dat ze prijstechnisch voordeliger zijn ten opzichte van kunststof en staal, echter zijn ze gevoeliger voor vocht en minder sterk. Maatvoering is daarentegen wel weer heel snel aan te passen aan de klantwens.

Kunststof dekken zijn licht en heel goed te gebruiken bij zware lasten. Dit wordt gecreëerd door een speciale constructie aan de onderzijde. Naast de standaardbreedtes van 68 en 72cm, is bij Scholte Metaal door een speciale deling ook nog 70cm standaard te krijgen. Voordeel hiervan is dat de vulling in de vrachtwagen wellicht nog optimaler gerealiseerd kan worden (uiteraard afhankelijk van de breedte van de vrachtwagen).

 Zoals al gemeld heeft Scholte Metaal een speciale onderconstructie voor het kunststofdek. De combinatie van verstevigingsribben en een koker zorgen er in veel gevallen voor dat bij een beschadigd of gescheurd dek, de container nog gewoon inzetbaar is. De koker/oogconstructie heeft daarnaast als bijkomende functie dat de zij- en achterhekken hierin verankerd worden. 

 

 

 

 

Indien een rolcontainer aan 1 of 2 zijdes open is, is het van belang dat producten niet makkelijk gaan schuiven. Dit kan tegen worden gegaan door klembanden op de zijhekken te bevestigen. Deze trekken de klemhekken iets naar binnen, waardoor de producten tussen de wanden worden geklemd. Deze zijn er in verschillende uitvoeringen zoals rubber, textiel en textiel met rek. Er kan op voorhand niet worden aangegeven welke uitvoering de beste oplossing is. De input van de gebruiker is doorslaggevend bij deze keuze. Hieronder staan 4 gangbare soorten klembanden.

Als laatste onderdeel zijn de juiste wielen van belang. Wat de juiste wielen voor de klant zijn, is compleet afhankelijk van het gebruiksdoel en de klant/gebruikswensen.

De vragen die gesteld moeten worden zijn:
Welk gewicht gaan de wielen dragen?
- Op welke ondergrond rijden ze voornamelijk?
- In combinatie met de ondergrond: Welke diameter is gewenst?
- Welk soort loopvlak moeten ze hebben? (ivm roleigenschappen zoals weerstand en geluidsniveau)


De meest gebruikte wielen onder rolcontainers zijn ø100mm en ø125mm met PA-wielen (polyamide), rubberloopvlak, sandwich-variant en de rubber non-marking wielen. Uiteraard zijn deze wielen er in een bokwiel (vast), zwenkwiel (draaibaar) en zwenkwiel met rem).
Andere kwaliteiten en diameters zijn er uiteraard ook, echter in deze uitleg wijden we hier niet verder over uit.

PA-wiel: het loopvlak is uit massief PA kunststof (Polyamide). De gaffel (waar het wiel tussen zit) is gemaakt van verzinkt plaatstaal. Hierdoor kan het tegen de meest gangbare en normale omgevingen, zoals vriescellen, buitenomgeving etc. Meestal geleverd/gemonteerd in een naaldlager variant, maar andere lagersoorten zijn op verzoek ook leverbaar. Voordeel van dit loopvlak ten opzichte van rubber, is dat het slijtvaster is. Het gaat dus langer mee. 

 

Rubberwiel: het rubberen loopvlak zit om een kunststof velg. Het wiel zit kogel gelagerd op de gaffel. De gaffel zelf is, net als de PA-variant, gemaakt van verzinkt plaatstaal. Door het rubberen loopvlak maakt het veel minder rolgeluid ten opzichte van de PA-wielen.

 

 


Sandwich wielen proberen het beste van PA- en rubberwielen te combineren. Een slijtvaster loopvlak dan rubber en minder rolgeluid dan de PA-variant. De slijtvastere buitenlaag wordt om een dempende binnenkern geplaatst. Trillingen door het rijden worden hierdoor verminderd. Dit kan een goed alternatief zijn indien geluid en slijtage een probleem vormen.

 


Naast de reguliere rubber wielen zijn er ook wielen die geen kleur afgeven op bepaalde soorten ondergrond. Deze zijn over het algemeen grijs of blauw van kleur. De verdere eigenschappen zijn meestal gelijk aan de normale rubberwielen.

 

 

Al deze wielen zijn ook verkrijgbaar met zogenaamd ‘diepvriesvet’. Dit speciale vet zorgt er voor dat de wielen ook gebruikt kunnen worden in diepvriescellen. Bij een temperatuur van ca -20°C blijven de wielen goed draaien.

 

Bij Scholte Metaal zijn we gespecialiseerd in klant specifieke vraagstukken die we ombuigen tot een advies op maat. We kijken samen met de gebruiker verder om tot de juiste oplossing te komen. Op onze website is meer informatie over andere producten te vinden. Contact opnemen mag altijd via sales@scholte-metaal.nl of telefonisch 0599-483 020.

Bronnen
- Konijnenburg
- Tente
- Colson
- Protempo
- Bibia

Foto’s en tekeningen
Hanos Nederland BV
Scholte’s Metaalbewerking BV
http://www.konijnenburg.nl




 

 

 




Innovatie met
Scholte metaal
Scholte Metaalbewerking is een bedrijf dat het verschil maakt.
Vacatures
TwitterFacebookLinkedIn

Scholte Metaal Video

Stuur ons een offerte